دنیای بازاریابی و تبلیغات بسیار بزرگ و گسترده است و برای تسهیل تصمیم گیری و برنامه ریزی در این دنیای پهناور نیازه که برخی مفاهیم کلیدی را بشناسیم . یکی از مفاهیم دنیای بازاریابی و تبلیغات دسته بندی تبلیغات بر اساس برد مدیاهای مورد استفاده است که به شرح ذیل تقسیم می شوند :
- تبلیغات بالاخطی ATL(Above The Line Advertising)
- تبلیغات پائین خطی BTL(Below The Line Advertising)
- تبلیغات میان خطی TTL (Through The Line Advertising)
الف) تبلیغات بالاخطی TL(Above The Line Advertising)
- رسانه مورد استفاده ، رسانه های سراسری و کثیرالانتشار
- بازار هدف در این تبلیغات ، عموم جامعه است
- استراتژی بازاریابی در این تبلیغات ، بازاریابی انبوه است
- برخی از رسانه های مورد استفاده: تلویزیون/رادیو/سالن های تئاتر/بیلبورد/رسانه های مکتوب
مزیت های ATL:
- بازدید بیشتر و ایجاد اگاهی از برند برای مشتریان
- ماندگاری در ذهن مشتریان بدلیل تاثیر صدا و تصویر در ذهن انسان
- جلب توجه بیشتر بدلیل تاثیر صدا و تصویر
- آگاهی از برند( Brand Awareness)
معایب ATL :
- هزینه ی بسیار زیاد
- عدم امکان محاسبه ی نرخ بازگشت سرمایه
- تغییر سلیقه مشتری به استفاده از سوشال مدیا بجای رادیو و تلویزیون و روزنامه
ب) تبلیغات پائین خطی BTL(Below The Line Advertising)
- رسانه مورد استفاده : همه رسانه ها غیر از ATL
- بازار هدف : بر اساس برنامه بازاریابی جامعه ی هدف تعیین می شود
- استفاده از استراتژی های بازاریابی
- استفاده از کمپین های بازاریابی
- تمرکز روی نرخ تبدیل بجای تمرکز روی برند سازی
نمونه های تبلیغات BTL
- ایمیل مارکتینگ
- سوشال مارکتینگ
- بازاریابی درون فروشگاهی ( همچون سمپلینگ )
- کاتالوگ ، بروشور و کیوسک تبلیغاتی
مزیت های تبلیغات ATL
- امکان اجرای کمپین های هدفمندو اثربخش تر بدلیل امکان بخش بندی مشتریان بر اساس سن،جنس،شغل، جغرافیا
- کمپین های تبلیغاتی BTL بر اساس نرخ تبدیل برنامه ریزی شده اند ، لذا کسب و کارها قادر خواهند بود که پس از اجرای کمپین های خود ارزیابی کنند چند نفر تبلیغ را دیده اند ، چند نفر کلیک کردند روی لندینگ یا دکمه مورد نظر ، چند نفر فرم ما را تکمیل کردند و اطلاعات داده اند و چند نفر خرید کرده اند
- ارتباط قوی تر با مشتریان بدلیل هدفمند بودن کمپین و شخصی سازی کردن کمپین ها
معایب تبلیغات BTL
- نیاز به فروشنده های حرفه ای دارید و هزینه های ارتقاء تیم های فروش بالاست ، از این رو که یا باید فروشنده های حرفه ای استخدام کنید یا فروشنده های معمولی استخدام کنید و آموزش بدهید
- نیاز به ظرفیت سنجی دقیق مشتریان خود دارید قبل از برنامه ریزی و اجرای کمپین:
چراکه کمپین ها های BTL می بایست بصورت هدفمند طراحی می شوند و بازار هدف خاصی را تارگت کنند ، از این روی می بایست روی ظرفیت های بازار هدف و مخاطبین کمپین خود تمرکز کنید و در طراحی کمپین های خود ظرفیت ها و فرهنگ مخاطبین کمپین را به درستی و دقت ارزیابی کرده و در نظر بگیرید .
تبلیغات میان خطی TTL (Through The Line Advertising)
تبلیغات میان خطی TTL در واقع حاصل ترکیب دو نوع تبلیغات ATL و BTL است ! حتما این سوال برای شما هم پیش میاد که چرا باید دو نوع تبلیغات با هم ترکیب شود !؟ علتش اینه که در دنیای رقابتی امروز قطعا تعدادی از کسب و کارها همزمان نیاز دارند برند خود را توسعه دهند و از طرفی نرخ تبدیل بالائی از تبلیغات خود ایجاد کنند ، بهمین منظور از تبلیغات TTL یا میان خطی استفاده می کنند
بازاریابی 360 درجه و دیجیتال مارکتینگ ، سوشال مارکتینگ ، همکاری در فروش ، بازاریابی موتور های جستجو از انواع تبلیغات TTL هستند .
نیاز به مشاوره دارید؟
جهت دریافت مشاوره تخصصی از تیم کارشناسان پیشرو مدیا، روی دکمه زیر کلیک نمایید ...